La ciutat

La ciutat

dissabte, 27 de maig del 2017

No m'agrada: Explicació de vot.



El passat dijous el Consell Rector del Patronat Municipal de Festes vam aprovar per majoria simple el nou reglament d'elecció de Regines i Dames de la ciutat, proposta que des de la Junta de Festes va elevar-se a aquell organisme.

I no, no m'agrada aquest reglament, el veig més tancat encarar que l'aprovat l'any anterior, doncs tanca la porta a la possibilitat que qualsevol senyoreta o xiqueta puga optar al càrrec de Regina o Dama de la Ciutat, siga en la seua categoría infantil o adulta. Si l'any anterior ja vaig sentir-me decebut doncs s'obligava a les senyoretes i xiquetes, per presentar-se al càrrec de Dama o Regina, a haver format part d'una comissió de sector, ara, en aquest nou reglament a aplicar pel 2018, no tan sols cal per a ser candidata haver format part d'una gaiata, si més no, cal haver estat madrina d'alguna d'elles.

És clar que una part important del món de la festa el constitueixen les comissions de sector, tot i que algunes d'aquelles, massa en aquests moments, tenen veritables problemes per configurar un grup de dones i xiquetes que vulguen implicar-se, presentant en diferents ocasions greus dificultats el trobar "madrina". De manera que entenc la pressió feta des de la Gestora de Gaiates a la Junta de Festes, exigint el requisit d'haver estat abans madrina per optar a Dama o Regina, però en ple segle XXI, considere gens democràtic "tancar portes" a altres col·lectius festers, i em dol que la mateixa Junta de Festes no haja o sabut o no haja volgut veure que aquest no és el camí.

És més que probable que els "anys viscuts en càrrecs anteriors" i sobretot en el càrrec de madrina o de madrina infantil, puga ser garantia de saber estar i de saber comportar-se en cas de ser elegides com a representants oficials de la ciutat, entenc que podria fins i tot considerar-se un mèrit afegit, però mai excloent, això simplement no és democràtic.

Per sort cada any són més els ens festers que s'involucren directament o indirectament en les nostres festes fundacionals, cada any són més els col·lectius que d'una manera o l'altra fan festa i contribueixen al fet que la festa siga cada vegada més coneguda, en definitiva aporten el seu saber i fer per aconseguir una cada dia major internacionalització. Al món de la gaiata, de les comissions de sector, s'han afegit altres col·lectius que també fan festa i transmeten tradició, cultura i animació.

Entenc també que d'aquests col·lectius, per la seua pròpia idiosincràsia, difícilment hi haurà candidates femenines als màxims càrrecs representatius festers, i que, en cas d'haver-les, pel sistema establert d'elecció de les mateixes, difícilment puguen arribar a resultar elegides, però tancar la possibilitat de presentar-se pel fet de no haver estat mai madrina no és lògic ni tampoc just.

El món de la gaiata i més concretament de les comissions de sector és, agrade o no, un món en crisi en aquest segle XXI; calen noves accions revitalitzadores de les mateixes o tal vegada una nova estructura festera diferent, però aquest no és el camí.

Tal vegada les comissions de sector, revitalitzants de la festa l'any 1945, ara hagen perdut la seua trascendència; tal vegada el seu moment ja ha passat, el món ha evolucionat, la societat també, i la festa de Castelló no pot ni deu mantenir-se en una estructura del segle passat, per això voler lligar la possibilitat de ser Dama o Regina a haver format part d'un a d'aquestes 19 comissions, que dit siga de passada, en algun cas, sónb simplement grups d'amics o membres d'una mateixa familia, només és garantía per continuar "tenint xiques", i allargar la seua agonía.

Em sembla bé que la Regina i les Dames representants de la meua Ciutat hagen estat abans madrines de Sector, però en bé de la pluralitat cultural i festera, mai recolzaré l'obligatorietat d'aquest requisit. No no m'agradava l'any passat i vaig abstenir-me en la votació, però menys encara m'agrada aquest any, per això, el meu vot va ser en contra del reglament.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada